Yamaha Avantage RX A1020

Sinds december 2013 deze Receiver in mijn bezit. Prima ding echter de laatste tijd geeft hij steeds de melding met opstarten “Decoder Off” Dit gaat een 5 tal minuten zo dan begint ie wat te stotteren (geluid aan/uit) om na een 10 tal minuten het prima te doen. Lijkt er dus op dat ie warm moet draaien. Doet dit niet alleen op HDMI aansluitingen maar ook op de tuner en optische aansluitingen. Iemand enig idee wat hier mis is?

Mvg,

Bert Dekker

Het feit dat het op ALLE uitgangen een probleem oplevert geeft denk ik aan dat het ergens in de basis van de receiver zit. Voeding, voedingselco’s? Ik vermoed dat je er niet aan ontkomt om het apparaat ergens door te laten meten om exact te bepalen waar het probleem zit… Is er zoiets als een repairshop in de buurt? Of een reparateur van elektronische apparaten met een eigen technische dienst? Anders is het denk ik een kwestie van dit eens bij Yamaha navragen: https://nl.yamaha.com/nl/support/.

Hallo,

Kan misschien een softwareprobleem zijn, duurt misschien even voor het decodeerprogramma opstart, een reset of een update kan dan misschien wel helpen, maar zoals gerardcappers al zei eens horen bij yamaha support of op een yamaha forum.

Mvg

Beste Bert, ik heb hetzelfde probleem met mijn RX860. Dit doet hij sinds een paar maanden. Ik weet ook niet wat de oorzaak is.

@gerardcappers nee die zit bij mij niet in de buurt helaas. Yamaha verwijst naar een service center…Heb ook een vermoeden dat het om elco’s gaat. Lees het ook vaker over Yamaha en zoals @iceman61 er ook al last van heeft. Kwalijke zaak voor zo’n topmerk. Heb nog een Onkyo 876 die het nog steeds prima doet na al die jaren. (Harde) Reset nog niet geprobeerd, software/firmware is up to date. Rare is dat ie het alleen bij het geluid doet, beeld is er direct.

Elco’s zijn zelfs voor topbedrijven lastige zaken: ze moeten ze inkopen en kunnen eigenlijk de duurzaamheid niet testen. Ik heb ooit bij een HiFi zaak gewerkt. In de verkoop, maar de technici van onze eigen technische dienst hadden het daar wel over. Zelfs een topmerk als Quad heeft er soms last van - maar wel pas na 25 jaar. Die gebruikten ook hele dure leveranciers (militaire specificaties werd altijd gezegd) - en maakten dan ook behoorlijk dure spullen. De race naar steeds goedkoper gaat altijd vooral ten koste van de kwaliteit van onderdelen.
Daarbij komt ook nog: elco’s zijn gevoelig voor aan- en uitzetten, dus elke keer weer opladen en ontladen. Hoe groter de elco, hoe groter de klap. Als jij gewend was de versterker telkens na gebruik uit te zetten dan verhoogt dat de slijtage. En vermindert het de energierekening - dat dan weer wel :-). Mijn voor- en eindversterker (van NAD) staan altijd AAN, tenzij we echt weken weg gaan. Die doen het nu al 20 jaar zonder problemen. Maar als ik met name de eindtrap weer aanzet gaat het licht in de kamer even zachter branden…
Dat gezegd hebbende: deze Yamaha was indertijd volgens mij bepaald geen koopje met een bak vermogen en dus grote elco’s. Dat gegeven zou contact zoeken met Yamaha wel eens zinvol kunnen maken: 7 jaar is wel een hele korte levensduur voor een topproduct. Wellicht kennen ze een coulance regeling: dat heb ik wel vaker zien gebeuren. Krijg je een flinke korting op professionele reparatie. Gewoon prijsopgave vragen!

1 like

Ik ga ze eens mailen!

@gerardcappers dit kreeg ik als antwoord, schiet ik niet zo veel mee op dan dat het sowieso geld kost: Geachte heer Dekker,

Uw vraag is voorgelegd aan een Yamaha technicus.
Echter, geeft hij aan dat het zonder onderzoek moeilijk in te schatten is, wat de oorzaak is van de problemen welke u ervaart.

Advies is dan ook uw Yamaha aan te bieden ter inspectie/reparatie. Aangezien niet duidelijk is waar de klacht vandaan komt en welk onderdeel er
vervangen zal moeten worden, is een prijsopgave vooraf niet mogelijk en kunnen wij ook niet garanderen dat een eventueel benodigd onderdeel nog leverbaar is bij Yamaha.

En verder dus de voorwaarden die gelden dus verzendkosten onderzoekskosten…

Op zich een reëel antwoord: ze zullen geen schatting op afstand kunnen maken. Wat ik wél vreemd vind is de opmerking over “onderdeel niet meer leverbaar”. Na 7 jaar zijn onderdelen van een topmodel al niet meer leverbaar - ook niet via alternatieve oplossingen? Dat is wel erg kort door de bocht qua levensduur voor een merk dat zich profileert als topmerk.

Ik zou terugmailen met de opmerking dat je op zich bereid bent om onderzoekskosten en verzendkosten te betalen. Maar dat je geen genoegen neemt met het feit dat je die kosten óók moet betalen als een bepaald onderdeel niet meer leverbaar is voor een toptoestel van 7 jaar oud. Als dat inderdaad het geval is dan verwacht je het apparaat franco retour, zonder verdere factuur.
Op deze manier betaal je maximaal één keer verzendkosten als het apparaat inderdaad niet (door Yamaha) te repareren is - en dan kan je alternatieve opties gaan onderzoeken. Of je betaalt uiteindelijk wel de volle mep, maar dan is het apparaat wel professioneel en met garantie hersteld.
Enige risico is dan dat het apparaat wél te herstellen is, maar dat de kosten zo hoog zijn dat je liever een andere koopt. Dan betaal je ook nog de onderzoekskosten, en dat vind ik ook reëel: tenslotte is er aan gewerkt.
Helemaal een andere route is Yamaha laten voor wat het is en via internet op zoek gaan naar een hobbyist of een repairshop. Ik heb zelf mijn Facebook opgedoekt maar het schijnt dat daar veel HiFi enthousiastelingen ervaringen uitwisselen. Heb ik zelf geen ervaring mee…

Ik ga er eens over denken…een kennis van me heeft jaren lang een witgoed/audio/TV zaak gehad, die heb ik ook een gemaild of ie soms connecties heeft…Eens kijken wat die zegt.

Bedankt voor je info in elk geval Gerard!