Welke speaker-kabel-stekkers gebruiken bij eindversterker?

Ik heb een Quad 405-1 als eindversterker staan.
Ik heb echter nog geen luidsprekerkabels en vraag me af:
Welke stekkers kan ik gebruiken bij de uitgangen van deze eindversterker?
De diameter van de opening is max. 5 mm, schat ik in, zeker niet meer.

Gebruik het type kabel dat je wil (hangt nogal af van de te overbruggen afstand) en zet daar indien gewenst zelf een stekker aan. Mocht je helemaal perfectie nastreven dan zijn er mensen die de output kunnen ombouwen naar jack pluggen bv. deze mensen: https://quadrevisie.nl/quadrevisie.html#18

Zelf heb ik gewoon 2 * 2,5 mm2 kabel liggen tussen een NAD 2200 en twee Acoustic Energy AE1’s - en dat werkt en klinkt perfect. Laat je dus niet gek maken door kabelfetisjisten!

1 like

Ik ben het helemaal met je eens, @gerardcappers !
Ik heb momenteel geen €225 liggen voor een revisie, terwijl ik hooguit andere connectoren nodig zou hebben.

Ik ben onduidelijk geweest: ik zoek echter de juiste aansluiting van de luidsprekerkabel op mijn eindversterker:
het lijkt mij geen prettig idee om een bundel losse draadjes in het (doodlopende) gaatje te proppen met risico’s als draadjes die er buiten dreigen te vallen en zo een of andere sluiting maken;
ik weet niet of een jackplug gaat passen;

Dus hoe verbind ik een degelijke luidsprekerkabel op een degelijke manier aan mijn eindversterker zonder direct te moeten sleutelen aan mijn eindversterker?

@MacBigfoot: sorry, laat antwoord. Ik kijk eigenlijk nog maar zelden op deze site: is nogal een dooie boel. Helaas: de winkel weg is al erg jammer, maar dit is geen helemaal niets…

Nog even terzake: je zou eens kunnen kijken naar de optie om de kabels aan het einde in zo’n knijp-connector te persen. Ik heb ooit een doos gekocht op een automaterialen markt… Even zoeken op internet: ik kwam o.a. dit tegen: https://www.grandado.com/products/280-stks-wire-crimp-spade-connectors-vrouwelijke-mannelijke-geisoleerde-terminals-assortiment-kit-set-met-doos?utm_campaign=&utm_content=&utm_source=Channable.beslist&utm_medium=8720035565252&utm_term=&variant=13010187583582&currency=EUR&bl3nlclid=521ff5d3-b95a-4cfa-8288-34efd3eb32fa Je schuift het kousje over de kabels en knijpt dat vervolgens aan, waarna je het pennetje in de aansluiting stopt. Of je daar ook dikkere (>6mm) kabels aan kan plakken weet ik niet…

Als je handig bent met een soldeerbout kun je ook de kabel zelf aanpakken: laatste stukje uitdunnen tot de maximale dikte in de aansluiting en dan goed doorsolderen.

1 like

@gerardcappers : Goed idee van die knijpconnectoren, ik heb zelfs nog zo’n setje liggen, was ik helemaal vergeten! Dank je wel voor de tip.

NB: inderdaad rustig hier, maar ik heb e-mailnotificatie aanstaan voor ieder bericht. En ik weet zo 1,2,3 geen ander forum.

Email notificatie aangezet :slight_smile:
Dank voor de goede tip terug…
En succes met de connectoren.