Verhuist en nu is het geluid echt heel slecht

2 jaar geleden mijn monitor audio bronze 2 aangeschaft in combinatie met een Marantz NR1607. Dit klonk eigenlijk vanaf dag 1 al goed.

Ook na de eerste verhuizing was het geluid nog prima. Nu echter recent verhuist naar een boerderij. Meer hout, minder beton en natuurlijk schuine wanden (potdeksel). Vol enthousiasme alles aangesloten en het geluid is ronduit bagger. Scherp, iel hoog en mager laag. Het hoog is zo beroerd dat ik eigenlijk niks anders hoor dan dat.

Speakers al een beetje verplaatst (staan op het tv meubel) op ca 60cm hoogte en ca 1,5 meter uit elkaar. Ook de calibratie uitgevoerd die ik met de marantz kan doen. Maar zonder gewenst resultaat.

Achterwand is 160 hoog en steen, daarboven zit het potdeksel welke van hout is. nb, de vloer is ook van hout.

Iemand tips/suggesties?

Klinkt als een serieus probleem. Wat ik wel vreemd vindt is dat het laag is weggevallen. Meestal gaat bij de overstap van beton naar hout juist het hoog de mist in: hout absorbeert dat nu eenmaal beter. En het laag kan gaan “bonken” door de resonanties.
Je zou een paar dingen kunnen proberen:

• ga even helemaal terug naar de basis setup qua calibratie. Wellicht is het daar juist fout gegaan: overcompensatie voor het hoge tonen bereik ligt op de loer.
  • probeer - al is het maar tijdelijk - een compleet andere opstelling in de kamer: andere kant, korte kant, speakers ver van of juist dicht bij een hoek…
  • probeer als dat allemaal tot niets leidt ergens een ander setje speakers te lenen voor een test met een compleet ander geluid. Er is vast wel iemand die in ruil voor een kop koffie en/of een borrel “zijn/haar” speakers eens ergens anders wil horen :slight_smile: