Subwoofer Defect

Hallo,

Mijn subwoofer is defect en ik hoop dat iemand mij kan helpen

Ik heb een wharefedale subwoofer model: MOVIESTAR DX-1. Van de 1 op de andere dag ging hij stuk, als ik hem aan heb staan maakt die alleen een constant zoemend geluid en als ik er een beetje aan schud dan doet die heb niet meer of te wel volgens mij zit er iets los in de subwoofer.

Kan iemand mij vertellen wat er mis mee is en hoe ik dit eventueel kan maken of oplossen?

BVD

Hallo anno: als er alleen een brom uitkomt en geen vervormd geluid lijkt het een probleem in de (bedrading van) de versterker te zijn, en niet van de speaker zelf. Begin eens met overal een beetje aan rammelen: wat gebeurt er dan? Als je handig bent schroef dan zelf de kast open en controleer of de voeding nog goed is, en of er wellicht dingen los zitten op de printplaat. Ben je niet zo handig: zoek dan iemand die daarbij kan helpen. Is er een repairshop in de buurt? Of een elektronica reparateur? Het kan zijn dat de onderzoekskosten rond de 75-100 euro liggen - maar daar heb je geen nieuwe voor :slight_smile:

als schudden aan de sub kan helpen, kan dat een wankel contact zijn (bijv de voeding soldeer connector naar de versterker), ik hoop dat het zo’n geval is, want dat scheelt in reparatie kosten tegenover potentiële corrosie die het probleem kan hebben veroorzaakt.

misschien irrelevant in zijn geheel, maar:
ik heb zelf al wel eens een speaker zijn interne crossover/clip pritectie pcb moeten repareren, omdat het interne clip protectie circuit corrosie had en de protectie permanent getriggerd was met elk input signaal. was voor mijn vriend (van wi zijn speaker was) een relatief kleine reparatie want corrosie had 1 component beschadigd, heeft me totaal 20 minuten, beetje soldeer, 1 vervangend component en wat tijd gekost het te repareren.
afhankelijk wat je kennis is betreft zelf reparatie, kan het helpen (of e.v.t. een kennis met reparatie kennis) kosten te besparen.

ik hoop dat je probleem niet groot is, en het probleem snel opgelost kan worden met ons advies verder, want dit soort dingen zijn niet fijn om te hebben.

ramon.