Sony KD-65A1 stuk, 3 maanden buiten garantie periode

Beste allen,

in Februari 2018 heb ik het destijds topmodel van de Sony Bravia Televisielijn bij Hifi Corner gekocht, nl de KD-65A1. Tot op eergisteren heel erg tevreden over het apparaat, prachtig beeld en voor een (4K)OLED toestel zonder soundbar een erg acceptabel geluid.

Nu is alleen het toestel er sinds eergisteren mee gekapt, zul je dus net zien, net buiten de 2 jaars garantie periode die SONY geeft. In eerste instantie dacht ik dat het de voeding was, omdat de stekker uit het stopcontact halen en opnieuw erin pluggen geen reactie gaf.
Toen heb ik SONY consumer service gebeld en kreeg het advies de forced data reset uit te voeren( stekker eruit, op het toestel indrukken van power en volume- knop en de stekker weer erin)
DIt gaf als resultaat dat het led lichtje aan de voorkant groen kleurde, dus uitgesloten dat het aan de voeding lag. Echter, zou de TV dan weer aangeschakeld moeten kunnen worden met de remote, wat niet lukte. Ik moest toen contact opnemen met hun reparateur CE-repair. Daar kreeg ik als melding dat het mainbord vervangen dient te worden.

Kosten: 425 euro! Hier heeft Sony al hun coulance op verrekend (87,69 euro), maar eigenlijk vind ik het, gezien de leeftijd en de kosten van het toestel, niet in verhouding. Ook omdat het hier geen slijtage onderdeel betreft, maar iets software matigs is (ik heb deze klacht vaker gezien op het sony forum)

Bij het nazoeken van coulance/garantie (net) buiten de garantie termijn lees ik dat je als klant eigenlijk niet met zo’n beperkte coulance afgescheept mag worden, maar er wordt gezegd dat voor aanvullende coulance, eigenlijk de verkopende partij zorg zou moeten dragen, wat in dit geval Hifi corner is.
Omdat jullie nu geen fysieke winkel meer hebben, wilde ik vragen wat ik nu moet doen? Het betreft geen failissement en Hificorner heeft nog steeds een KvK vermelding. Overigens tot op heden altijd erg tevreden geweest over mijn aankopen bij jullie en jullie service.

Ik hoop echt dat jullie me hiermee kunnen helpen, of in elk geval een tip wat te doen, want 425 euro is wel echt een hoop geld.

Wij hebben even gekeken en het voorstel wat u heeft gekregen is volgens de uneto vni methode zoals deze door ons en Sony toegepast dient te worden. De gebruiksduur , u heeft 2 jaar en 3 maanden gebruik gemaakt van de TV rekent Sony ook mee. Dit is exact dezelfde methode welke wij toepassen.

Om dit te voorkomen bestaat de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen.

Als extra tip kunt u bij een Euronics winkel ook nog een coulance aanvraag doen. Wij hebben daar altijd mee samen gewerkt, soms is het mogelijk om dan extra voordeel te krijgen.

@rkgt: het antwoord van Hifi Corner lijkt me helder. Ik kan daaraan toevoegen dat Sony in dit geval zelfs redelijk schappelijk handelt in vergelijking met onze nationale “trots” Philips. Die presteerden het om een reparatie net buiten de garantietermijn te combineren met het kapot maken van de ambilight optie. Kosten: bijna 300 euro.
Ambilight gebruikte ik niet, en om de TV niet nogmaals weken kwijt te zijn heb ik dat maar zo gelaten. En de rekening - waar nul euro coulance in zat - gewoon betaald.
Binnen een half jaar ging de TV weer stuk. Philips stelde dat door de reparatie geen nieuwe garantietermijn was ingegaan en stuurde dus gewoon weer een prijsopgave van bijna 500 euro. Hifi Corner heeft toen als bedrijf een gebaar gemaakt door een royale korting te geven op een andere, nieuwe TV. En die was zoals je zal begrijpen niet van Philips :slight_smile:

Rond deze ervaring heb ik een paar dingen geleerd:

• Garantie is geen vastomlijnd “product” - er kan ruimte in zitten
  • Philips is daar heel strak en inflexibel in - Sony zo te zien wat beter
  • Een fysieke winkel met echte mensen die met je meevoelen is in dit soort situaties goud waard - zoals Hifi Corner ooit was
  • Last but not least: de garantietermijn lijkt voor televisies vaak een aardige indicatie van hun levensduur - en die is heel erg kort vergeleken bij andere electronica. Beetje niveau laptop: na 3 jaar mag je de handen dichtknijpen als alles het nog doet…

Kortom: de uitleg van Hifi Corner doet het gemis aan hun fysieke aanwezigheid alleen maar extra voelen :slight_smile:. Maar ja: “das war einmaal” …

Voortzetting van de discussie Sony KD-65A1 stuk, 3 maanden buiten garantie periode:

Wat mij opvalt is dat je maar bij moet zijn met die paar centen. Volgens de wet heb de tv een bepaalde levensduur en dit heb te maken Wat hij gekost heeft. En wat mij ook op valt is dat bedrijf die alles hersteld vaak vaste prijzen heb. Ik zou hier geen genoegen mee nemen alleen trek jij aan het kortste eind want je tv staat daar bij hun. Ga op zoek bij Consumentenbond wat de afschrijving is zij helpen je graag. Heb dit zelf ook mee gemaal met JvC. Zo zie je maar Mooie verhalen bij de koop goed ding iets meer betalen maar dan heb je wat. En dan weer zeggen je kunt je extra verzekeren. Heb je geen rechts bijstand schakel deze in. Ik hoop dat je er meer uit kunt halen.

Onze ervaring is dat de methode die toegepast is door UNETO VNI is vastgesteld, er zijn veel zaken bij de ombudsman geweest en deze zijn nooit gewonnen door de consument als de UNETO VNI methode is toegepast. Niets heeft het eeuwige leven ook een TV niet, hoe vervelend ook.

Wat we ook vaak zien is dat andere TV merken graag de klant willen “overnemen” daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld een LG graag een Sony klant wil overhalen om naar hun merk over te stappen, zoals Gerard ook zegt hebben wij in het verleden soms extra mogelijkheden gekregen van andere merken omdat ze daar speciale potjes voor hebben gemaakt. Wij denken dat deze er nog steeds zijn en daarom is het ook verstandig om even bij een Euronics winkel naar binnen te lopen of even te bellen en te vragen of er eventueel extra mogelijkheden zijn. Wij benoemen Euronics, maar dit is bij meerdere winkelketens mogelijk.

Juridische bijstand inschakelen heeft alleen zin als je geen voorstel krijgt.