Kabelmanagement - vraag om tips en tricks

Ik heb een vraag rond kabelmanagement. Ik erger me thuis hoe langer hoe meer aan de manier waarop de kabels over de vloer verspreid liggen. Of aan de manier waarop de verschillende onderdelen aan mijn AV-receiver gekoppeld zijn.

Welke tips hebben jullie om daar wat structuur en orde in te krijgen? Zijn er bredere kabelgoten te vinden, waar je meerdere (luidspreker-, maar bijv. ook ethernet- en hdmi-) kabels in kan wegsteken? In een doorsnee doe-het-zelfzaak zijn die kabelgoten nogal smal. Ik heb ook niet meteen het nodige materiaal, noch de ervaring of zin om in muren te gaan beginnen slijpen. Zijn er andere manieren om die kabels min of meer esthetisch te bundelen en geleiden?

Labelen jullie de kabels of werken jullie met kleurcodes?

Alle suggesties zijn welkom.

Kabels blijven een doorn in het oog :-). En toch blijf ik ze gebruiken, want draadloos is gevoeliger voor storingen. Mijn eigen aanpak:

• waar enigszins mogelijk (kruipruimte, knieschot): leg de verbindingen al dan niet door een buis (kan ook een wijde zijn!) helemaal uit het zicht.
  • bij (ver)bouwen: leg lege buizen voor bekabeling waar dat maar even mogelijk is. Beter mee verlegen dan om verlegen…
  • waar dat niet kan: zoek om te beginnen een kabel op maat. De bosjes “restkabel” veroorzaken veel troep (en vangen veel stof ::slight_smile:) Wat toch te lang is netjes oprollen en met tie-wrapje vast zetten.
  • er zijn holle plinten te koop waarin best wel een aardig aantal kabels weg te werken is,
  • lukt dat ook niet: bundelen met kleine tie-wraps maakt van een bundel een stevige draad. Als je er dan een moet vervangen is dat wel even lastig.
  • er zijn ook een soort van veren te koop die je om een set kabels kan schuiven.
  • een label is vooral handig als er meerdere kabels van hetzelfde type door de bundel lopen.
  • let tenslotte ook op dat je nog enigszins erbij kan. Als je bv. een modem moet resetten maar het zit zo strak aan de kabel dat je niet bij de achterkant kan komen heb je een probleem…

En als het allemaal echt niet wil: langzaam overstappen op dedicated wireless systemen zoals SONOS, HEOS en Bluesound…

1 like

Overstappen op draadloos is voor mij ook geen optie. Ik zal eens op zoek gaan naar die holle plinten en ook de overige tips nog eens doorlopen om te bekijken wat ik daar nog mee kan beginnen. Zitten goede ideeën bij, dank!