Bass verdwijnt hoe harder het geluid

Goede middag dames/heren,
Ik zit met een probleempje en hoop dat een van u daar de oplossing van weet.
Een kennis van mij heeft een marantz 6006 met 2 nad c272 eindversterkers als mono blokken op 2 canton vento 890dc aangesloten.
Normaliter moeten de cantons door de kamer blazen (hij heeft ze van mij gekocht en ik had ze op een NADt777 en op 1 c272 aangesloten als paar.
Maar hij mis compleet de vass in zijn systeem.
Heeft iemand ervaring met marantz( want ik weet zeker dat daar het probleem in zit) hoe ik dat kan oplossen
Vriendelijke gr Danny

Probeer het eens met 1 c272 op de Marantz. Als monoblock levert de nad zijn vermogen aan 8 ohm. De Canton is een 4 ohm speaker.
Let wel. Ik ben geen natuurkundige dus ik kan het niet beredeneren. Het lijkt me wel logisch.

Vrgr., Eric

Hallo Eric,
Hij had hem hiervoor met 1 c aangesloten en was het ook vandaar de 2e erbij om ze als mono te laten draaien. Ik zelf had ze ook op 1 c staan maar met een nad t777 receiver ipv de marantz6006. En dat was wereld van verschil. Met de nad receiver vol vermorgen. En de marantz maakt ze kwa power net computer speakers( kracht missend wel helder maar geen punch )

De marantz moet ook op 4 ohm ingesteld worden in het menu Natuurlijk alleen als de cantons idd 4 ohm zijn.
Zijn de monoblokken Goed geconfigureerd?? Bij mono opstelling wordt 9 van de 10 x alleen het LINKER kanaal gebruikt. En staat de switch ook op mono??!

Mvg MTuinsma

Hallo dhr tuinsma, naar mij mening waren de cantons 8 ohm maar goed ik kan kijken of ik dat in de marantz kan instellen? De monoblokken idd staat op het linker kanaal en de switch heb ik omgezet.
Vriendelyk dank hvoor het bericht

Hallo Danny.
Ik ken de cantons op zich niet, maar zijn die te bi-wiren?? Als dat kan, wordt altijd aangeraden om de bovenste pluggen op de speaker te gebruiken. (Dit heeft overigens géén invloed op een betere bass waar het in jouw verhaal om gaat)
De instellingen voor ohm zitten meestal niet in het menu. Je moet vaak op de fisieke knoppen op het apparaat zelf drukken (2 of meerdere seconden)
Mvg Marco

@Dannyrover: dat een luidspreker op een andere versterker heel ander gaat klinken is op zich normaal. En voor basweergave geldt dat al helemaal omdat daar ook heel veel andere factoren een rol in spelen. Zo is plaatsing in een ruimte vaak behoorlijk kritisch, net als het vermogen van een versterker om speakers “in bedwang te houden”. En dan kan het ook nog eens zo zijn dat een dreunende bas wel véél indruk maakt, maar feitelijk veel minder definitie heeft dan een strakke gecontroleerde bas - die dan dus ook niet door de kamer davert.

Eigenlijk is er maar één echte oplossing: testen! Ik ga er even van uit dat jullie elkaar kennen en bereid zijn wat energie hier in te steken. De simpelste test is jouw eigen versterker daar ter plekke aansluiten en kijken hoe het dan klinkt. Is het dan weer dreunende bassen, dan ligt het inderdaad aan de speaker/versterker combinatie en moet daar verder in gedoken worden. Wellicht dan ook even kijken naar bekabeling: is die voldoende dik? Superkabels kopen vind ik zelf zonde van het geld, maar zorg wel voor stevige doorsneden.

Het kan echter heel goed zijn dat het ook met de oorspronkelijke versterker erachter niet best klinkt in de nieuwe omgeving… Dan is de keuze van de luidspreker voor en/of de plaatsing in de specifieke ruimte het probleem. Ik weet van mijzelf de de elipson speakers die in mijn ene huis perfect klonken in een nieuwe omgeving echt heel beroerd waren… Dan zit er weinig anders op dan eerst veel schuiven en eventueel toch een andere keuze maken.

Dag gerard,
Dank u voor u reactie met uitgebreide uitleg. Ik zal van de oplossing gebruik maken en zal zodra er wat bekend is dit ook weer delen met jullie.
Vriendelijk dank en gr Danny

1 like